65 procent grote bedrijven getroffen door cyberaanval in afgelopen jaar

65 procent grote bedrijven getroffen door cyberaanval in afgelopen jaar
Security Cyberaanval Beveiliging data

Ongeveer 65 procent van grote bedrijven in het Verenigd Koninkrijk hebben in het laatste jaar een cyberaanval te verwerken gekregen. Dat gebeurt het meest via een malware-aanval, gevolgd door hackers die een personeelslid imiteren.

Dat blijkt uit een rapport in het kader van het nationale cybersecurity-project in het VK. In het Cyber Security Breaches Survey 2016 werden meer dan duizend bedrijven ondervraagd over de impact van cyberaanvallen. Zowel grote bedrijven als kmo’s namen deel aan het onderzoek.

Niet helemaal onverwacht bleken grote bedrijven het vaakst slachtoffer te zijn van cyberaanvallen. Twee derde gaf aan in het afgelopen jaar te maken te hebben gehad met een aanval, waarvan een kwart zei maandelijks een aanval af te handelen. Dit tegenover slechts 51 procent van de middelgrote en 33 procent van de kleine bedrijven. Microbedrijven leden ten slotte het minst vaak onder cybercriminaliteit: ongeveer 17 procent rapporteerde een inbreuk in de laatste twaalf maanden.

Virussen, spyware of andere malware waren de meest populairste methode om in te breken. Daarnaast probeerden hackers zich ook vaak voor te doen als een personeelslid om zo toegang te krijgen. Dat gebeurde bij een derde van de ondervraagde bedrijven.

Het merendeel van de ondervraagde bedrijven weten wel dat beveiliging belangrijk is om je gegevens te beschermen. Zo zegt 69 procent van de bedrijven dat security een hoge prioriteit geniet bij het bestuur. Toch maakt niet elk bedrijf dat in de praktijk waar: slechts 10 procent heeft een formeel plan om incidenten te beheren. Dat dat wel de moeite is, blijkt uit de gemiddelde kost van een aanval: 36.500 pond, oftewel ongeveer 46.2300 euro, voor een groot bedrijf. Kleinere bedrijven komen er vanaf met iets meer dan 3.000 pond, 3.800 euro.

De bevindingen worden iet of wat genuanceerd door het rapport zelf. De cijfers zouden namelijk niet helemaal representatief zijn, aangezien de meeste cyberaanvallen gewoonweg niet worden aangegeven. Het doel van het onderzoek is echter om de bedrijfssector bewust te maken van het gevaar van cyberaanvallen en te informeren over de stand van zaken.

Bron: Smartbiz