Meldingen op pc worden door 9 op 10 gebruikers genegeerd

Meldingen op pc worden door 9 op 10 gebruikers genegeerd
Meldingen op PC genegeerd

Als jij de pop-upmeldingen op je computer vaak wegklikt, ben je alleszins niet alleen. Meeste gebruikers trekken zich niets aan van waarschuwingen, maar dat is makkelijk te verhelpen, volgens een Amerikaans onderzoek.

Security-waarschuwingen, bijvoorbeeld om de gebruiker te wijzen op een update of bedreiging, worden veelal genegeerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Brigham Young University, in samenwerking met enkele Google Chrome-ontwikkelaars. Zo’n 90 procent van de gebruikers slaat meldingen in de wind als ze op een ongepast moment opduiken.

Negeren

In het onderzoek werden gebruikers gevraagd om verschillende activiteiten uit te voeren op een pc. Op willekeurige momenten werden security-waarschuwingen getoond, en vervolgens werd gemeten hoeveel procent van de deelnemers de meldingen negeerde. Wat bleek: de meerderheid besteedde geen aandacht aan een notificatie wanneer ze met een andere taak bezig waren.

Zo’n 74 procent negeerde een melding die opdook net voor ze een venster zouden sluiten en 79 procent negeerde het bericht tijdens het bekijken van een video. Bij intensieve taken werd het effect bovendien sterker: maar liefst 87 procent negeerde de berichten terwijl ze een 7-cijferige code probeerde te memoriseren.

Onderbreken

De meerderheid van de gebruikers hecht dus weinig belang aan meldingen als ze op het foute tijdstip verschijnen. “We ontdekten dat het brein niet goed is in multitasking,” legt coauteur Anthony Vance uit. “Softwareontwikkelaars presenteren deze berichten zonder acht te slaan op wat de gebruiker doet. Ze onderbreken ons voortdurend, en ons onderzoek toont nu aan dat dat de nodige gevolgen heeft.” Met andere woorden: als de melding de gebruiker stoort, klikken meesten weg zonder veel aandacht te besteden aan de inhoud.

Timing

Het probleem is gelukkig eenvoudig op te lossen, volgens de onderzoekers. Op dit moment verschijnen security-meldingen doorgaans op willekeurige tijdstippen, terwijl meer gebruikers bereikt kunnen worden als de timing van de berichten wordt aangepast. Meldingen kunnen beter worden getoond op momenten waarop de gebruiker niet wordt afgeleid door andere zaken. De kans dat een gebruiker de melding opmerkt, is overigens het grootst wanneer gebruikers net een video hebben uitgekeken en wanneer ze wachten op een ladende pagina.

Bron: Smartbiz